Etalagebenen

Etalagebenen of wel Claudicatio Intermittens

Kent u dat gevoel?

U bent aan het wandelen en langzaam krijgt u een zeurende vaak stekende pijn in een van uw of beide benen. Zodra u stopt met lopen en stil blijft staan zakt de pijn weg. U hebt gemerkt dat u de laatste tijd steeds minder ver kan wandelen en de klachten steeds erger worden.

Mogelijk denkt u aan een zweepslag, maar hoogstwaarschijnlijk heeft u last van etalagebenen ofwel Claudicatio Intermittens.

Dit is een aandoening waarbij de bloedvaten in de benen vernauwd zijn door aderverkalking waardoor de spieren te weinig bloed krijgen en dit ervaart u als pijn. De pijn treedt vaak op in de kuit maar kan ook voorkomen in de bil, bovenbenen en onder de voeten. Naast de pijn kan het zijn dat u last hebt van krampen of een doof gevoel in de benen. Het vernauwen door dichtslibben van de vaten is een proces van jaren en wordt onder andere veroorzaakt door slechte eetgewoonten, roken, overgewicht, te weinig bewegen en ook mensen met diabetes hebben een groter risico om etalage benen te krijgen.

Samen met onze speciaal opgeleide fysiotherapeuten, lid van claudicationet, kan u iets aan deze pijnklachten doen. Door gesuperviseerde looptraining (GLT) binnen en buiten en kracht- en conditietraining wordt het lichaam gestimuleerd andere vaten te gebruiken, de zogenaamde collateralen. Daarnaast raken de spieren en uzelf in een betere conditie en voorkomt u een riskante, risicovolle operatie. Ook voor de mensen die al een operatie hebben ondergaan is het zinvol een gezondere leefstijl na te streven en te trainen om te voorkomen dat de klachten weer verergeren. Daarnaast is stoppen met roken heel belangrijk.

Het blijkt dat mensen die onder begeleiding van speciaal opgeleide fysiotherapeuten gaan lopen na 3 tot 6 maanden 2 maal zover pijnvrij kunnen lopen als bij de start van de therapie. Zou u ook graag weer willen fietsen en deelnemen aan wandeltochten met familie, vrienden en kleinkinderen? Maak vandaag nog een afspraak!

Marjorie Hofte

Veerle Verschooren