Wat is hielspoor?

Hielspoorklachten, ofwel fasciitis plantaris uitten zich door pijn onder de hiel, meestal het ergst in de ochtend waarna deze afnemen. De klachten nemen toe tijdens lang staan of lopen en zijn het meest uitgesproken tijdens de eerste belasting bij het uit bed stappen of na lang zitten opstaan uit de stoel.  De klachten komen meestal voor bij hardlopers, ouderen en mensen met overgewicht. De juiste schoenen en zolen zijn erg belangrijk voor de ondersteuning van het voetgewelf.

Oorzaken

De oorzaak van deze klachten kan sluimerend van aard zijn door bijv. overpronatie of oversupinatie van het hielbeen of vanuit verhoogde spanning in de kuiten en achillespees. De klachten kunnen ook acuut van aard zijn doordat er lang gelopen is met minder dempende schoenen of door het landen op de hiel na een sprong.

De klachten zijn vaak goed aan te wijzen door de patiënt onder het midden of net buiten het midden van de hiel. Soms is de plantarispees naar de tenen ook erg gespannen. De huisarts kan vragen om een röntgenfoto te laten maken, waarop botuitgroei/ kalk te zien is onder de hak. Deze irriteert dan het peesweefsel. Wij bij FysioFaster kunnen door middel van echografie een juiste diagnose stellen.

Behandelmogelijkheden bij FysioFaster zijn:

shockwavetherapie voor kalkvermindering en verbetering doorbloeding.

– kinesiotaping ter ondersteuning van de plantarispees en sturing van het hielbeen.

– actieve oefentherapie, rekken en versterken musculatuur en stabiliteit van de enkel/voet.

– combinatiebehandeling met de podotherapeut die steunzooltjes maakt.

Wilt u meer weten over wat onze fysiotherapeuten voor u kunnen betekenen, neem dan contact met ons via ons contactformulier.