Oedeem

Oedeem is een abnormale ophoping van (lymfe) vocht, eiwitten en afvalstoffen in het lichaam. Het ontstaat wanneer de lymfevaten en/of lymfeklieren niet (meer) in staat zijn dit vocht af te voeren. De oorzaak is een beschadiging of afwezigheid van lymfevaten en/of lymfeklieren.

Oedeem kan ontstaan na operatie, ontsteking, breuk, slechte doorbloeding, minder goed functionerende organen (nier, hart), ten gevolgde van kanker, chemotherapie en/of bestraling.

Enkele van de behandelbare klachten zijn:
Lymfoedeem na oncologische ingrepen zoals: borstamputatie en borstreconstructie, baarmoeder of prostaat operatie.
Oedeem na trauma zoals fracturen.
Lipoedeem met secundair lymfoedeem, littekens en vermoeidheid na kanker.

Enkele oedeemtherapeuten binnen onze praktijk zijn opgeleid volgens MLDV, Manuele LymfeDrainage Vodder. Deze manier van behandelen heeft ook een positief effect op klachten zoals hoofdpijn / migraine, hersenschudding en burn-out klachten.

Wat kan een oedeemtherapeut u bieden:
Manuele lymfedrainage: lichte / zachte massagetechniek om het vocht af te drijven.
Lymfe taping en compressie technieken (bijvoorbeeld zachte zwachtels en advies over steunkousen) Oefentherapie met als doel het spier/lymfesysteem te activeren en conditie te verbeteren. Ondersteuning van het immuunsysteem (bv na immunotherapie).
Fasciatherapie en behandeling van littekens, ook met deeposcilation en het Fysio Touch- apparaat

Marietje van Hulten

Helma Dek