Leefstijlcoaching / COOL

Een betere gezondheid en lekkerder in je vel door aanpassingen in uw leefstijl.

Loopt u ook met de gedachte of wens om gezonder te gaan leven, maar weet u niet hoe u dit moet aanpakken? Of zijn eerdere pogingen uitgelopen op een teleurstelling…
Een leefstijlcoach kan u hierbij helpen.
Samen met een leefstijlcoach gaat u op zoek naar wat u nu werkelijk wilt veranderen, welke doelen daarbij passen,  welke  drijfveren, gedrag en gewoontes  daarbij een rol spelen en naar de mogelijkheden om uw leefstijl aan te passen op een manier die bij u past.
Een gezonde leefstijl kan gaan over bewegen en voeding, maar bijvoorbeeld ook over slaap en ontspanning, stressmanagement, kwaliteit van leven, zingeving en balans. Een leefstijlcoach helpt u bij het zetten van kleine, haalbare stappen naar verandering, juist daar waar u het meest tegenaan loopt of behoefte aan hebt.  Daarbij ligt de regie over de te nemen stappen bij u zelf.

Van teleurstelling naar kracht.

Van willen naar kunnen.

Van uit balans zijn naar meer in balans en meer regie hebben over uw leven.

Over mij

Mijn naam is Karin van Erck-Krijnen.

Ik ben inmiddels zo’n 20 jaar werkzaam als fysiotherapeut  en sinds 2006 werkzaam bij FysioFaster.
Fysiotherapie vind ik een prachtig beroep en doe dat nog steeds met veel toewijding en plezier. Het zoeken naar en analyseren van waar klachten vandaan komen en het vinden van een passende behandeling vind ik een leuke uitdaging en is bij iedere persoon weer anders. De laatste jaren is me steeds meer gaan opvallen dat het voor veel mensen lastig kan zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gezondheid. Verschillende factoren spelen hierbij een rol.
Helaas dragen vele leefstijlgewoontes eraan bij dat mensen niet lekker in hun vel zitten of zelfs ziek worden. De motivatie voor verandering van leefstijl  is er vaak wel maar het daadwerkelijk loskomen van bepaalde gewoontes en ingesleten patronen blijkt erg lastig. Dit heeft als gevolg dat mensen soms, letterlijk én figuurlijk, niet  in beweging komen.
Door mijn toenemende interesse in leefstijl besloot ik me in 2019 te gaan specialiseren als leefstijlcoach. Dit leek me een waardevolle aanvulling op mijn werk als fysiotherapeut. Ik heb de post-HBO opleiding tot leefstijlcoach gevolgd aan de Academie voor Leefstijl en Gezondheid. Deze opleiding heeft me bredere kijk gegeven op wat gezondheid en een gezonde leefstijl is en me laten ervaren wat de voordelen van coaching zijn.
Hardlopen of wandelen in de natuur, reizen en fotograferen zijn enkele voorbeelden van dingen die mij de energie geven die ik nodig heb. Ik kijk er naar uit om u te mogen begeleiden naar een leven waar u meer energie en voldoening uit haalt.

You can’t change the waves, but you can learn how to surf on it.

 

COOL, Coaching op Leefstijl

Ook de zorgverzekeraars zien de meerwaarde in van het inzetten van leefstijlcoaches.

Alle zorgverzekeraars vergoeden sinds 1 januari 2019 de gecombineerde leefstijlinterventie (afkorting: GLI) vanuit de basisverzekering, zónder aanspraak te maken op het verplichte eigen risico. De GLI is bedoeld voor mensen met overgewicht.

Wat is COOL?

COOL, Coaching op Leefstijl, is één  van de GLI-programma’s die door de zorgverzekeraars uit de basisverzekering wordt vergoed.

COOL is een programma voor mensen met overgewicht waarbij de leefstijlcoach u helpt bij het ontwikkelen van een gezondere leefstijl. De rol van de leefstijlcoach is u inzicht te geven in uw gedrag, mogelijkheden onderzoeken om het ongezonde gedrag in kleine stapjes te veranderen en het begeleiden van dit veranderproces.

Hoe ziet dit programma eruit?

Het is een programma van 24 maanden en bestaat uit 16 groepsbijeenkomsten (duur van 1,5 uur per sessie) en 8 individuele coach gesprekken waaronder een intake en eindgesprek. Iedere groepsbijeenkomst heeft een eigen thema.

Het hele programma  is verdeeld in twee onderdelen. Er wordt gestart met een 8 maanden durend  Basisprogramma, gevolgd door een Onderhoudsprogramma van 16 maanden.

Hier volgen de thema’s waar de eerste 8 groepsbijeenkomsten (Basisprogramma) over gaan;

  1. Kleine aanpassingen, groot effect.

Gedragsverandering, kleine acties leiden tot groot succes.

  1. Kom in beweging en in actie.

Bewegen is meer dan alleen sporten. Rol van de buurtsportcoach.

  1. Lekker eten geeft structuur aan je dag.

3-6x per dag eten, aan tafel en mindfull eten.

  1. Slapen en ontspanning.

Wat heeft slapen en ontspanning met afvallen te maken?

  1. Gezond leven is plannen.

Time management en leefstijl.

  1. Hoe maak ik mijn acties tot een succes?

Valkuilen en terugvalpreventie.

  1. Hoe gezond is jouw weekend?

Uit eten/feestjes/snackbar.

  1. Hoe blijf ik in beweging?

Hoe houd ik goed gedrag in stand?

Wat ging er goed, waar ben ik trots op?

Voor wie is het programma bedoeld?

U komt in aanmerking voor het volgen van het COOL-programma indien u voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Leeftijd 18 jaar of ouder
  • Overgewicht (BMI 25-30) en een (matig) verhoogd risico op hart-en vaatziekten en diabetes type 2
  • Obesitas (BMI boven 30)
  • Voldoende motivatie voor deelname aan het programma en open staat voor verandering van uw leefstijl (ter beoordeling van verwijzer en leefstijlcoach)

De zorgverzekeraar vergoed in bovenstaande gevallen uw deelname en investeert hiermee in uw gezondheid. Zie dit als een mooie kans om te werken aan een gezondere leefstijl!
Er wordt van u verwacht dat u zich hiervoor inzet en actief deelneemt voor de periode van 2 jaar.

Meer informatie kunt u vinden op de volgende websites;

Of vraag uw huisarts en praktijkondersteuner voor meer informatie.

Hoe meld ik me aan?

  • Indien een huisarts u heeft verwezen naar een leefstijlcoach voor deelname aan het GLI programma COOL kan u contact opnemen met FysioFaster, telefoonnummer: 0164-612274.
  • De leefstijlcoach zal vervolgens contact met u opnemen voor het inplannen van een intakegesprek.