Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn

Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap, vroeger ook wel bekkeninstabiliteit genoemd is een veel voorkomende klacht rondom de zwangerschap.
Vrouwen merken dat ze door de pijn in het bekken, lage rug en bij de schaambeenderen beperkt worden om hun normale dagelijkse routine te kunnen volhouden. En dat willen we natuurlijk allemaal graag, ook tijdens de zwangerschap of net erna, dat we kunnen genieten van de zwangerschap of het moederschap, zonder te worden belemmerd door pijn.

Helaas komt het vaak voor dat vrouwen al tijdens de zwangerschap en/of daarna pijnklachten ontwikkelen. Dit uit zich dan m.n. in pijn in de lage rug, de stuitregio, de billen of bij de schaambeenderen. Soms straalt het uit naar de benen.
Vooral houdingen langdurig volhouden geeft vaak verergering van de klachten: lang staan, lang zitten, lang lopen. Maar ook stofzuigen, tillen, in en uit een auto stappen of andere schijnbaar simpele dagelijkse bezigheden kunnen plotseling een probleem worden.

De bekkenfysiotherapeut kan je helpen om te zoeken naar een goede balans tussen wat je lichaam op dit moment kan hebben en wat je in je dagelijkse leven moet of wilt doen (en wat je evt beter wel of niet kunt doen). We zoeken naar oplossingen t.a.v. houdingen, werkzaamheden etc.
Daarnaast zijn er oefeningen die je kunt doen om je spieren optimaal te gebruiken.

Ook na de bevalling is bekkenfysiotherapie zinvol, bij de meeste vrouwen zijn de klachten niet meer aanwezig, een klein percentage van de net bevallen vrouwen heeft nog een periode bekkenpijn of soms zijn er door de bevalling zelf klachten ontstaan.
Er kan sprake zijn van bekkenpijn , ook kan er door de bevalling schade ontstaan van de bekkenbodemspieren. De bekkenfysiotherapeut kan hierbij begeleiden en adviezen geven.

Enkele veel gestelde vragen t.a.v. bekkenklachten:

Mag ik sporten tijdens de zwangerschap?
Sporten tijdens de zwangerschap is prima , vrouwen kunnen vaak tot laat in de zwangerschap de sport blijven doen die ze altijd gedaan hebben, natuurlijk zijn risicovolle sporten zoals skiën, skeeleren of boksen niet aan te bevelen . Ben je er onzeker over neem dan altijd contact op met de bekkenfysiotherapeut/verloskundige/gynaecoloog.

Kan ik mijn werk nog blijven doen? Hoe kan ik mijn werk volhouden?
Afhankelijk van wat voor werk je doet, werk je b.v. met gevaarlijke stoffen, moet je veel tillen (> 10 kg). Je lichamelijke conditie is hierbij belangrijk. Het is een misverstand dat het niet goed is om te bewegen met rug- of bekkenklachten. Het is dus belangrijk om de balans te vinden in wat mogelijk is in je werk met de huidige klachten.

Welke oefeningen kan ik doen?
Zoals net al vermeld is het prima (en zelfs goed) om te bewegen tijdens de zwangerschap. Er zijn speciale activiteiten voor zwangeren zoals oefengroepen, zwangerschapszwemmen of bijv. yoga.
Het is verstandig om dit met de bekkentherapeut te bespreken. Elke oefening of activiteit die langer dan een half uur napijn geeft is af te raden  en zal eventueel  in een lagere intensiteit moeten worden gedaan

Is het verstandig om een bekkenband te dragen?
Dit is afhankelijk van de klachten die je hebt. De bekkenfysiotherapeut kan hiervoor enkele testen doen. Bij matige klachten wordt eerst met oefeningen en lifestyle adviezen geprobeerd voldoende balans te krijgen. Lukt dit niet voldoende dan kan een bekkenband aangemeten worden. Overleg hierover altijd met je bekkenfysiotherapeut of verloskundige.

Hanneke Vollemans