Hans en Sanne Verbogt over blessurepreventie voor muzikanten.

Bass & Drum Masters dag bij Codarts in Rotterdam.

Sanne Verbogt, bassist, is in 2017 met onderscheiding afgestudeerd aan de universiteit van Antwerpen met een Instructioneel Design-onderzoek naar blessurepreventie voor muzikanten. Ze geeft les bij Codarts en heeft haar eigen muziektheoriemethode ontwikkeld, de SV Method. Lezers van De Bassist kennen haar natuurlijk van haar workshops in het magazine. Vandaag bespreekt ze haar afstudeeronderwerp en ze heeft daarvoor de hulp van haar vader Hans Verbogt ingeroepen, die fysiotherapeut is.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 60% van de muzikanten met pijn speelt en dat 70% van de beroepsmuzikanten soms klachten ervaart waardoor ze niet kunnen spelen. Die cijfers liegen er niet om, en daarom wil Sanne de aanwezigen bewuster maken van de mogelijkheden die er zijn om blessures te voorkomen. Want voorkomen is beter dan genezen.

Sanne vergelijkt muziek maken met topsport. Overeenkomsten zijn bijvoorbeeld het regelmatig moeten studeren van fysieke bewegingen, het feit dat fysieke vaardigheden de mate van je succes bepalen en dat zowel professionele muzikanten als profsporters voor hun inkomsten afhankelijk zijn van hun prestaties. Toch zijn sporters veel bewuster bezig met het voorkomen van blessures, terwijl muzikanten meestal gewoon doorspelen en denken dat de pijn erbij hoort. Hoe komt dat? Voor een deel ligt dit aan de normen van de muzikant. Onder muzikanten heerst een ‘aanpakcultuur’ en een ‘niet zeuren’ mentaliteit. Muzikanten zijn bovendien bang om hun werk te verliezen als ze door een blessure een keer niet kunnen repeteren of optreden, en het doktersadvies om rust te nemen wordt door muzikanten vrijwel altijd beschouwd als heel slecht nieuws.

Fysiotherapeut Hans Verbogt vertelt dat veel muzikanten een soort weerstand hebben tegen het doen van oefeningen. Zo zouden oefeningen afleiden van het studeren of zou het zonde zijn van de tijd die je aan het verbeteren van je techniek had kunnen besteden. Hij leidt de aanwezigen langs een reeks korte, eenvoudige oefeningen die specifiek zijn gericht op drummers of juist op bassisten. Onder grote hilariteit zitten we bijvoorbeeld met de armen in de lucht met onze vooruitgestoken benen te trappelen, terwijl Hans vertelt dat je aan de mate van spanning/pijn die je in je spieren voelt kunt merken of die spieren verkort zijn. Is dat het geval, dan kun je met een paar eenvoudige oefeningen voorkomen dat je gaat compenseren door een andere houding aan te nemen, waar je juist weer last van kunt krijgen.

Tot slot wordt ons verteld dat je niet langer dan twee maanden met klachten moet rondlopen. Als je al twee maanden klachten hebt, is het echt tijd om naar een professional te gaan. Het bindweefsel verandert dan namelijk al en het herstel is daardoor moeilijker en duurt veel langer. Voorkomen is beter dan genezen!